یکشنبه 30 اردیبهشت 1397 - 08:10:46

لیزر دندانپزشکی: بهبود کیفیت درمان

لیزر دندانپزشکی یک روش دقیق و موثر برای انجام بسیاری از عمل های دندانپزشکی میباشد. پتانسیل این وسیله برای بهبود روش های دندانپزشکی ریشه در توانایی دندانپزشک در کنترل خروجی قدرت و مدت قرار گرفتن در معرض بافت (لثه یا دندان) دارد که منجر به تمرکز درمان در یک منطقه بسیار خاص بدون آسیب رساندن به بافت های مجاور میشود.

اگر خودتان را یک بیمار دچار اضطراب دسته بندی میکنید و به دنبال ایمنی و آسایش کامل هستید، بهتر است در جستجوی دندانپزشکانی باشید که تکنیک های لیزر را به روشهای درمانی خود اضافه کرده اند. برآورد شده است که 6 درصد از دندانپزشکان عمومی لیزر برای کاربرد های بافت نرم در اختیار دارند و این تعداد در طول زمان افزایش خواهد یافت.

همانطور که کاربردهای لیزرهای دندانپزشکی گسترش می یابد، تعداد بیشتری از دندانپزشکان از این فناوری استفاده خواهند کرد تا بیماران از درمان دقت بالایی که ممکن است درد و زمان ریکاوری را به حداقل برسانند، بهره مند شوند.

فواید

  1. عمل های جراحی که با استفاده از لیزرهای بافت نرم انجام می شود ممکن است نیاز به بخیه نداشته باشد.
  2. در بعضی از عمل های جراحی بیهوشی لازم نیست.
  3. خونریزی را کم می کند زیرا پرتو نور انرژی بالا کمک به لخته شدن (انعقاد) عروق خونی آسیب دیده می شود و بنابراین از دست دادن خون مینیمم می شود.
  4. عفونت های باکتریایی به حداقل می رسند، زیرا پرتو با انرژی بالا منطقه تحت عمل را استریل می کند.
  5. آسیب به بافت های اطراف به حداقل می رسد.
  6. زخم ها سریع تر بهبود مییابند و بافت ها می توانند دوباره رشد کنند.

انواع لیزر دندانپزشکی

لیزرهای بافت سخت

لیزرهای بافت سخت دارای طول موجی هستند که به میزان زیادی توسط هیدروکسی آپاتیت (نمک فسفات کلسیم موجود در استخوان و دندان) و آب جذب می شوند و این موضوع باعث می شود آنها برای برش ساختار دندان موثر باشند. لیزرهای بافت سخت حاوی Erbium YAG و Erbium chromium YSGG هستند. استفاده اصلی از لیزرهای بافت سخت بر روی استخوان و دندان ها با دقت بسیار زیاد است. لیزرهای بافت سخت اغلب در "آماده سازی" یا "شکل دادن" دندان ها برای پیوند کامپوزیت، حذف مقادیر کوچک ساختار دندان و تعمیر برخی از فیلینگ های دندانی استفاده می شود.

لیزرهای بافت نرم

لیزر بافت نرم دارای طول موجی است که قابلیت جذب بالا نسبت به آب و هموگلوبین (پروتئین اکسیژن ساز در گلبول های قرمز) ایجاد میکند، و آنها را برای ایجاد تغییرات در بافت نرم موثر تر می کند. لیزرهای بافت نرم معمولا شامل Neodymium YAG (Nd: YAG) و لیزرهای دیودی می باشند که ممکن است به عنوان بخشی از درمان پریودنتال مورد استفاده قرار گیرند زیرا توانایی کشتن باکتری ها را دارند و رشد دوباره بافت ها را فعال می کنند. لیزر دی اکسید کربن آسیب به بافت اطراف را مینیمم میکند و سریعتر از روش فیبر نوری بافت را برمیدارد. لیزرهای بافت نرم همزمان با بستن عروق خونی و انتهای عصب به بافت نفوذ میکنند. این موضوع علت اصلی حس نکردن هیچگونه دردی بعد از استفاده از لیزر در عمل جراحی توسط بسیاری از مردم عنوان میشود. همچنین لیزرهای بافت نرم بهبود بافت را تسریع میبخشند. به همین علت است که امروزه تعداد روزافزون عمل های زیبایی دندانپزشکی شامل استفاده از لیزرهای بافت نرم برای روشهای شکل دهی ساختار لثه است.

برخی از تکنولوژی لیزر دندانپزشکی توسعه یافته می تواند برای تولید انرژی لیزری برای بافت سخت و نرم با توجه به نیازهای بیمار مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر لیزرهایی که برای برش و شکل دادن به بافتهای سخت و نرم مورد استفاده قرار می گیرند، دیگر انواع لیزرها به طور خاص برای مشاهده ساختار درونی دندان ها و سلول ها با استفاده از OCT، طراحی شده اند. نوع دیگری از لیزر وجود دارد که با فراهم کردن انرژی برای پروتئین های خاصی به حرکت پیام ها بین سلول ها کمک می کند تا با توانایی طبیعی بدن برای استفاده از طیف های نور برای درمان سلول های آسیب دیده، مطابق شود.

منبع خبر : Consumer Guide to Dentistry

اخبار مرتبط