جمعه ۱ آبان 1398

چاپگر سه بعدی دندانپزشکی و کاربردهای آن

در طول یک دهه گذشته ، صنعت دندانپزشکی با فناوری چاپ سه بعدی متحول شده است. از آنجایی که چاپگرهای سه بعدی دندانپزشکی باید بسیار دقیق باشند ، در آنها از تکنولوژی استریولیتوگرافی (SLA) و پردازش نور دیجیتال (DLP) استفاده شده است. بسته به کاربرد موردنظر ، رزین های مختلفی استفاده می شود و بسیاری از رزین های مخصوص، صرفاً برای چاپگرهای سه بعدی دندانپزشکی ایجاد شده اند. دندانپزشکان روشهای بی شماری برای بکارگیری چاپ سه بعدی در کار خود پیدا کرده اند؛ با این وجود چند کاربرد خاص نسبت به بقیه محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. این موارد استفاده، پیشرفتهای بزرگی نسبت به فناوریهای قبلی دارند و در حال حاضر توسط بسیاری از دندانپزشکان در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه سه کاربرد اصلی چاپگر سه بعدی به تفصیل شرح داده خواهد شد.


نایت گارد (محافظ شبانه دندان) و الاینر ارتودنسی

متداول ترین کاربرد چاپ سه بعدی در دندانپزشکی، در تولید الاینرهای شفاف و نایت گارد است. الاینرها که به عنوان گزینه های جایگزین برای براکت ها هستند، به دلیل نامرئی بودن از محبوبیت ویژه ای برخوردارند. برای شروع فرآیند ابتدا دندانهای بیمار توسط دندانپزشک یا ارتودنتیست اسکن شده و سپس با کمک نرم افزار یک مدل سه بعدی از دندانهای بیمار ایجاد میشود. برای ساخت الاینر ، اساساً این مدل با آنچه دندان های بیمار در انتهای ارتودنسی باید تبدیل شود، تنظیم می شود. برای واقعی سازی مدل ، از یکی از این دو روش استفاده می شود. در اولین روش مدل دندانهای بیمار به همان صورت چاپ میشود که در این حالت از خلاء برای تشکیل ورق پلاستیکی روی مدل استفاده که این مدل در نهایت تبدیل به الاینر میشود. در روش دیگر، پزشک می تواند از مدل دندان های بیمار استفاده کند تا خود الاینر را مدلسازی و سپس چاپ کند. طبیعتاً ، در این حالت نیاز به چاپگر سه بعدی دندانپزشکی با وضوح بسیار بالا و رزین مخصوص دارد. مزیت اصلی استفاده از چاپ سه بعدی برای تولید نایت گارد و الاینر ، سرعت فرآیند است. تولید یک بچ کامل فقط چند ساعت طول می کشد. همچنین این فناوری تولید هر محصول را دقیق تر و سفارشی تر می کند ، زیرا از اسکن دقیق دندان های بیمار ایجاد شده است. امروزه این کاربرد توسط بسیاری از آزمایشگاه ها ، شرکت ها و پزشکان پذیرفته شده است.


تاج دندان

هنگامیکه دندان میشکند، دندانپزشک برای جایگزینی قسمت شکسته یک تاج ایجاد می کند. روند معمول این کار بسیار زمانبر و پرهزینه است و به همین دلیل چاپ سه بعدی گزینه مناسبی برای رفع این مشکل است. چاپ سه بعدی دندانپزشکی، تولید تاج ها را بسیار ساده کرده است. پزشک دندان شکسته را اسکن کرده و سپس از نرم افزارهایی برای ایجاد مدل تاج استفاده می کند. سپس می توانند در کمتر از 30 دقیقه با استفاده از یک رزین مخصوص یا فن آوری CNC، تاج را از پرسلن حک کرده و نمونه نهایی را در مطب خود تولید کنند. این فناوری طول مراحل تولید را از چند هفته به کمتر از یک ساعت کاهش داده و برای دندانپزشک و بیمار هم بسیار ارزان تر است.


گاید جراحی

جراحی های دهان و دندان، باید بسیار دقیق باشند و چاپ سه بعدی دندانپزشکی دقت بالایی به همراه دارد. یک گاید چاپ سه بعدی شده که به شکلی کاملاً متناسب با دهان بیمار طراحی شده است ، ابزاری ضروری برای دندانپزشک است. برای اینکار به سادگی دهان بیمار را اسکن می کنند و مدلی شبیه به الاینر را طراحی می کنند ، اما دقیقاً با ورودی هایی که جراحی در آن نقاط انجام می شود. آنها را می توان در همان رزین الاینر و نایت گاردها چاپ کرد و به سرعت در هر چاپگر سه بعدی دندانپزشکی تولید کرد.


منبع مقاله : سایت All3dp

اخبار مرتبط