چهار شنبه 9 خرداد 1397 - 06:33:02

پرینت 3 بعدی چشم انسان

محققان دانشگاه نیوکاسل انگلستان گزارش دادند که توانسته اند موفق به تکثیر قرنیه های انسانی با استفاده از چاپگر 3D و "جوهر زیستی" ساخته شده از سلول های بنیادی قرنیه اهدا کننده، آلژینات (ماده ای یافت شده در جلبک) و پروتئین کلاژن شده اند. آنها سلولها را در دوایر متحدالمرکز به شکل قرنیه چاپ کردند، سپس منتظر ماندند تا قرنیه رشد کند.

چه کنان، استاد مهندسی بافت که بر روی این پروژه کار می کند گفت: " ژل منحصر به فرد ما، ترکیبی از آلژینات و کلاژن، سلول های بنیادی را زنده نگه می دارد و در عین حال ماده ای تولید میکند که برای حفظ شکل قرنیه پیوستگی و سختی دارد، اما به اندازه کافی هم نرم است که از نازل چاپگر 3D بیرون بیاید.

قرنیه یکی از لایه های بیرونی چشم است که وظیفه متمرکز کردن نور و همچنین محافظت از بخشهای داخلی چشم را برعهده دارد. اگر قرنیه آسیب ببیند، می تواند منجر به تار شدن بینایی یا خیرگی شود.

پیوند قرنیه را می توان به آسانی از اهداکنندگان فوت شده دریافت کرد و مشکلات سازگاری با بدن که در پیوند های دیگر اعضا تاثیر می گذارد در اینجا مطرح نیست. اما به این دلیل که اهداکنندگان اعضا با قرنیه سالم بسیار معمول نیستند و به دلیل تقاضای زیاد، همواره کمبود قرنیه اهداکننده در جهان وجود دارد. برای مثال در یک مقاله 2016 مطرح شد که به ازای هر اهداکننده قرنیه 70 مورد تقاضا در سراسر جهان وجود دارد. این تکنیک جدید که می تواند چندین قرنیه برای هر اهدا کننده ایجاد کند، ممکن است بتواند این کمبود را کاهش دهد.

قرنیه های چاپ شده 3D هنوز آماده کاشت در متقاضیان نیستند. محققین هنوز باید اطمینان حاصل کنند که بدن انسان آنها را رد نخواهد کرد، اینکه به خوبی جایگیر شوند و به درستی برای تمرکز نور کار خواهند کرد. بنابراین حداقل چند سال تا اولین کاشت در یک عمل جراحی باقی مانده است.

منبع خبر : LiveScience Website

اخبار مرتبط