چهارشنبه 16 خرداد 1397 - 16:50:12

تفاوت ماده سفید و خاکستری مغز

در مطالعه جدیدی که در مجله JNeurosci منتشر شده است، دانشمندان دریافتند که افرادی که دارای ماده خاکستری بیشتری در دو نقطه از ناحیه قشر پیش-پیشانی مغز هستند، کنترل بیشتری در انتخاب غذای سالم دارند. حال این سوال پیش می آید که ماده خاکستری چیست و چه تفاوتی با ماده سفید موجود در مغز دارد؟

سیستم عصبی به دو بخش تقسیم می شود: سیستم عصبی مرکزی و سیستم عصبی محیطی. سیستم عصبی مرکزی از مغز و نخاع تشکیل شده است. مغز که دارای نورون های سازمان یافته چند سطحی و ارتباطات نورون های نامحدود است، به طور کامل به ماده خاکستری و سفید تقسیم می شود. ماده خاکستری، که با نام substantia grisea شناخته می شود، بخشی از مغز است که توسط جسم سلول های عصبی و اکثر دندریت های متصل به آن کنترل می شود. جسم سلولی، ناحیه ای از نورون است که هسته سلول در آن قرار دارد. ماده خاکستری هیچ پوشش میلینی ندارد.

بیشتر پردازشها در ماده خاکستری انجام میشود. علت نامگذاری این ماده ظاهر آن است که به دلیل هسته خاکستری رنگ که سلولها را دربرگرفته است به این صورت است. این ماده حدود 40 درصد از کل مغز انسان را تشکیل میدهد و 94 درصد اکسیژن را مصرف می کند. در ماده خاکستری نورون ها شبکه هایی را ایجاد می کنند که در آن سیگنال های عصبی حرکت میکنند. از دندریت به پایانه آکسون ها، سیگنال ها به صورت مد های الکتریکی در غشاء عصبی تولید می شوند. در هنگام انتقال پیام، نورون ها با یکدیگر ارتباط مستقیم برقرار نمی کنند بلکه انتقال دهنده های عصبی یا نوروترنسمیترها به عنوان وسیله ای برای اتصال یک نورون به نورونی دیگر به کار می روند. حسهای موجود در بدن (گفتار، شنوایی، احساسات، بینایی و حافظه) و کنترل عضلات، بخشی از عملکرد ماده خاکستری است.

ماده سفید که به عنوان substantia alba نیز شناخته می شود، نورونی است که از گسترش پروتئین های عصبی میلین دار و یا اکسون تشکیل شده است. این ماده تشکیل دهنده ساختارمرکزی مغز مانند تالاموس و هیپوتالاموس میباشد. همچنین بین بین ساقه مغز و مخچه نیز یافت می شود. این ماده سفید است که توانایی ایجاد ارتباط بین مناطق دارای ماده خاکستری، و همچنین بین ماده خاکستری و سایر قسمت های بدن را برقرار میکند. این کار با انتقال اطلاعات از قسمت های مختلف بدن به سمت قشر مغزی انجام می شود. همچنین کنترل عملکردهای غیرارادی بدن مانند دما، فشار خون و ضربان قلب، آزادسازی هورمون ها و کنترل غذا، همچنین مصرف آب و بیان احساسات، عملکردهای اضافی ماده سفید است.

کاری از تیم مهندسی پزشکی مینامل طب

اخبار مرتبط